Projekt  - ” Ljudminnen ”

 

 

 

Beskrivning

 

Projektet ”Ljudminnen” ska under en tidsperiod på cirka 1 år samla in, bevara och redovisa i en interaktiv vandringsutställning privata och kollektiva ljudminnen.  Dessa ljudminnen ska i själva utställningsfasen fungera interaktivt i relation till besökaren.

Besökaren ska höra och uppleva ljudminnen samtidigt som besökaren ska ha möjlighet att med hjälp av moderna tekniker lägga in och lyssna på ljudminnen i en ljudminnesbank. Utställningen börjar med att redovisa och spela upp kollektiva och privata ljud insamlade under en bestämd tidsperiod och som är minst 30 år gamla.

 

 

Besökarna ska ha möjlighet att interaktivt medverka i utställningen på olika sätt :

 

 

 

Hur projektet bidrar till konstnärlig förnyelse

 

Besökare medverkar i utställningens interaktion till att skapa nya ljudminnen  - en syntes av det historiskt inspelade kollektiva eller privata ljudminnet – besökarens eget ljudminne och besökarens eget bildmaterial – och det ljud-  bildmaterial som finns i utställningen.

Dessa bevaras i en ljudbank. Nya ljudrum och ljudminnen skapas som ger förutsättningen för nya sätt att lyssna på ljud som historisk företeelse i relation till nuet.

 

En syntes mellan gammalt och nytt – historia och samtid.

Historia och framtid.

 

 

Metod för projektets genomförande

 

  1. Under en tidsperiod om 4 -  6 månader kommer ljudminnen inspelade och överförda till ljudbärande media att samlas in från privatpersoner och institutioner. De ljud som samlas in från privatpersoner måste stå i relation till personliga minnen och händelser. Dessa ljudminnen får inte vara förknippade till andras eller eget musikutövande. Exempel på privata ljudminnen kan vara:

 

a)                  Ljud från arbetsplatser, skolor och andra offentliga miljöer där människor är i daglig verksamhet på olika sätt och som är minst 30 år gamla.

 

b)                  Ljud från ceremonier och kollektiva tillställningar ( fester, bröllop, middagar, demonstrationer, folksamlingar, marknader etc. ) och som är minst 30 år gamla.

 

c)                  Ljud inspelade och bevarade från olika naturliga miljöer – skog, landskap, landsvägar, havsmiljöer, etc. och som är minst 30 år gamla.

 

d)                  Talinspelningar – minnesberättande, barn som leker, personer som samtalar, etc. med tonvikt på att vara så ad hoc som möjligt och som tidigare inte funnits tillgängliga offentligt – och som är minst 40 år gamla.

 

 

  1. Kollektiva ljudminnen måste ha karaktären av atmosfär, mellanrum, miljö och så vidare. Inga tal, referat, musik, sång eller liknande. De ska idag finnas tillgängliga i form av ljudbärande media i arkiv och inom andra offentliga institutioner. Exempel på kollektiva ljudminnen kan vara:

                     

a)                  Ljud från arbetsplatser, skolor och andra offentliga miljöer där människor är i daglig verksamhet på olika sätt och som är minst 30 år gamla. Exempel som kommer att användas är ljudminnet av barn som leker i en stadspark år 1937, ljudet från en byggarbetsplats från samma år och ljudet av ett svenskt kontorslandskap från tidigt 1970 – tal.

 

b)                  Ljud från ceremonier och kollektiva tillställningar ( fester, bröllop, middagar, demonstrationer, folksamlingar, marknader etc. ) och som är minst 30 år gamla. Exempel som kommer att användas är människors sorl och småprat utan kommentar från en jazzklubb omkring 1954, ett hotell år 1936 och från en marknadsplats på 1960 – talet.

 

c)                  Ljud inspelade och bevarade från olika naturliga miljöer – skog, landskap, landsvägar, havsmiljöer, etc. som är minst 30 år gamla. Exempel som kommer att användas är ljudet av havsbrus och strandfåglar från cirka 1940, ljudet av människor i en park från tidigt 1930-tal och ljuden från en flygplats från 1950-talet.

 

d)                  Talinspelningar – minnesberättande, barn som leker, personer som samtalar, etc. helst så ad hoc som möjligt och som tidigare inte funnits tillgängliga offentligt – och som är minst 40 år gamla. Exempel som kommer att användas är ljudet av en person som demonstrerar varor från 1930-talet, mellanrum mellan radiointervjuer från 1950-talet och olika bygdeinspelningar från 1900-talet – ett exempel är inläsningen av ett köpekontrakt från 1900-talets början.

 

Obs ! Inga begränsningar finns för de ljudminnen som besökare till utställningen har med sig för att interaktivt medverka i utställningen som projekt. Som tidigare nämnts kan dessa vara helt nya eller mycket gamla.

 

 

Projektets  kvalitetskrav

 

 

Projektet ska utföras utifrån en professionell basis med en utarbetad strategi och planering  för alla led under projektets löpande tidsperiod. Projektets olika delar ska läggas ut på professionella entreprenörer utifrån godkänd budget.  Dessa entreprenörer ska vara:

 

a)                  1 ljudtekniker som har kunskaper i alla led nödvändiga för projektets genomförande

( analog / digital inspelningsteknik, mixning och redigering, överföringsteknik mellan olika media, teknik för uppförande i samband med utställningsverksamheten / PA – teknik inkl. visuell projektionsteknik och TV - media )

 

b)                 1 utställningsansvarig som är med i projektets initialskede för att i samråd med projektledaren bygger upp utställningen audiovisuellt och interaktivt enligt projektets mål och förutsättningar. Denna person är dessutom ansvarig för utställningens logistiska förutsättningar – transporter, uppsättning och isärtagning ,lättillgänglighet för besökare och utställare på platsen.  Denna person bör  vara representant från Riksutställningar eller annan utställare.

 

 

c)                  1 projektledare – sökanden för bidrag till projektet – som utifrån en i korthet här redovisad tidsplan planerar och leder arbetet med projektets övergripande beståndsdelar och projektets ledtider och som är ytterst ansvarig för projektets genomförande. I samråd med de övriga medarbetarna ska projektledaren se till att projektet genomförs och utvärderas utifrån de kriterier som beskrivs i projektets verksamhetsplan.

 

 

Tidsplan för projektet i korthet

 

 

1. Förberedelser och insamling av kollektiva och privata ljudminnen för utställningens första del.

Tidsperiod: 4 - 6 månader.

 

2. Utställningen påbörjas på större ort för att på så sätt skapa uppmärksamhet. Kontinuerligt samlas ljudminnen in från privatpersoner för bearbetning av utställaren och besökarna själva. Detta projekt påbörjas direkt när utställningen börjar.

Tidsperiod: 1 månad.

 

3. Utställningen turnerar i Sverige utifrån en i förväg utarbetad turnéplan i samarbete med öppna institutioner – bibliotek, konsthallar, museer, teaterfoajéer och liknande. Tanken är att utställningen ska vara på varje plats i minst 2 – 3 veckor för att sedan gå vidare. Hela Sverige bör täckas in geografiskt och demografiskt.

Tidsperiod: 6 - 10 månader.

 

4. Utställningen avslutas men inte på huvudort. Resultatet redovisas i skriftlig dokumentation och i form av minst 1 CD-skiva med utvalda privata och kollektiva ljudminnen – ljudkonstverk -  som dels förekommer obehandlade och förekommer behandlade från utställningens verksamhet.

Tidsperiod: 1  - 2 månader.

 

 v