Hem / Radioarkivet  / Bio / Kontakt /

 

" Just play it as you have never heard it before ! "

Ett program om Abbey Road Studios som i år fyllde 77 !

                                                                                                                         

Ett program om världens äldsta nu fungerande inspelningsstudio - Abbey Road !

Programmet sändes i Musikradion P2 den 28 december 2008 under rubriken "Om Musik".

 

Och det var Sir Edward Elgar of The Kings Musikk som fick äran att göra den allra första inspelningen i den helt nybyggda 190 kvadratmeter stora studion Number One med en av sina egna kompositioner. Och han sa åt musikerna i The London Philharmonic Orchestra att spela stycket - som om dom aldrig hade hört det förut - "please play as you have never heard it before " och den 77 år långa historien om världens äldsta studio för inspelat ljud tar sin början...

Intervju med John Kurlander - avsnitt ur programmet - klicka här

Intervju med Kevin Ayers och gammal intervju med John Lennon - avsnitt ur programmet - klicka här

Utdrag ur radiotexten:

Huset på Abbey Road byggdes 1830 som ett residens med nio sovrum, fem representationsrum, två rum för piga och butler med egen vinkällare och en enorm trädgård. I denna för sin tid enorma lyxvilla flyttade i början av 1900-talet in en notorisk och ökänd karaktär i de flotta engelska salongerna, en viss Sir John Arthur Maundy Gregory som livnärde sig på att sälja titlar till hugade spekulanter. För 10.000 Pund kunde man bli adlad och för 25.000 Pund kunde man köpa sig en grevetitel eller till och med  bli baron. Ryktet gick att Gregory delade pengarna mellan sig och den då sittande Londonregeringen under Lloyd George. Naturligtvis förnekade myndigheterna all inblandning men det bekymrade knappast Gregory som satt och hamrade på ett eget trumset i villan på Abbey Road medan han lyssnade på grammofonskivor med Paul Whiteman och hans orkester. Men lagens långa arm – Scotland Yard -  fick till slut tag i den jazzälskande skojaren och han åkte in i finkan 1925.

Under trettiotalet användes Abbey Road Studio One i första hand för inspelning av klassisk musik, tvåan för dansorkestrar och kammarmusik och trean med sin orgel och sina flyglar för just detta – orgel och pianomusik. Den italienske operasångaren Beniamino Gigli sjöng sina arior i Ettan, Fats Waller spelade på den gamla Comptonorgeln i Trean , en slags engelsk biograforgel som fortfarande lär stå bortglömd i en lada någonstans på den engelska landsbygden. Flygmalajen skojade i Studio Två och Jack Hylton och Coleman Hawkins spelade jazz i Ettan och där sjöng också Al Bowlly in trettiotalets engelska Ray Noble – melodier . Och Glenn Miller gjorde sina allra sista inspelningar i Studio Ett innan han strax därefter försvann i ett engelskt militärflygplan över Engelska Kanalen 1944. Inspelningar som på grund av upphovsrättsregler varit  inlåsta i EMI´s arkiv långt in på 1980-talet.

Den engelske dirigenten Sir Thomas Beecham hade för vana att bosätta sig i Studio One för att där nästan alltid göra alla sina orkesterinspelningar från tidigt trettiotal fram till sin död 1961. Och som hjälpreda i studion hade han en ung producent som snart blev legendarisk – Walter Legge. Legge började sin bana som demonproducent genom att arbeta som volontär på His Masters Voice där han satt i en kontorsskrubb och skrev artiklar i branschtidningen. Så kom den ekonomiska depressionen 1929 och helt plötsligt fanns det inga pengar kvar för att spela in klassisk musik och det fanns en omedelbar risk för att nybygget på Abbey Road skulle bli ett tomt prestigebygge utan några som helst inspelningsaktiviteter. Då kom Walter Legge på den idealiska lösningen. Varför inte låta kunderna abonnera på musiken ? Genom att låta intresserade betala en liten summa i förskott fick bolaget in tillräckligt med pengar för att ha råd att satsa på nyinspelad musik. Och snart började Walter Legge att dra igång sina ambitiösa inspelningsprojekt. Samtliga lieder av Hugo Wolf, alla pianosonater av Beethoven, hela Wohltemperiertes  Klavier, all musik av Edward Elgar och så vidare. Men påhittet blev genast en stor succé.

I mitten på trettiotalet blev den italienske dirigenten Arturo Toscanini inbjuden att göra en inspelning i den stora studion Nummer Ett på Abbey Road. För att det inte skulle bli krångel hade EMI förberett allting noggrant och dessutom renoverat studion extra noggrant. Toscanini gick förskräckt in i studion, gick upp på podiet väntade en stund, vände på klacken och försvann för att aldrig mer komma tillbaka. Den unge violinisten Yehudi Menuhin avskydde en soffa som bolaget hade ställt upp i väntrummet där man kopplade av mellan tagningarna. Därför började han redan som ung med sin vana att lägga sin raklång på studions flygel för att där falla i sömn eller så stod han på huvet på pianolocket för att ägna sig åt yoga. Den världsberömde pianisten Artur Schnabel brukade få dom flesta ljudtekniker att minst sagt hacka tänder – speciellt som deras uppgift var att med honom spela in alla Beethovens 32 pianosonater.. På den här tiden – det vill säga på trettiotalet – gjordes alla inspelningar helt analogt och direktgraverat på lackskivor som var ganska dyra att tillverka. Men trots det var det inte ovanligt att Schnabel hade för vana att förstöra varje inspelning med att precis i sista strofen slå igen flygellocket med ett utrop av förbistring. På så sätt kunde man ibland få göra upp till 30 omtagningar innan den berömde pianisten var helt nöjd. Inte så underligt att det tog nästan tio år för Arthur Schnabel och EMI att spela in alla pianosonaterna.

Rigorösa bestämmelser härskade på EMI. Studiotiden var  alltid och utan undantag utlagd mellan klockan 10 till Ett. Två till Fem. Sju till Tio. Alltid i tretimmarsblock. Och då gällde det att vaxa eller spela in minst 6 titlar. Utrustningen var traditionsenligt sorgesamt brittisk, med EMI´s egentillverkade bandspelare, EMI´s egna mikrofoner, EMI´s graververk och högtalaranläggningar. Långt in på sextiotalet. Och när stereon kom fortsatte man hårdnackat att spela in det mesta i mono, eftersom man ansåg att det var endast den klassiska musiken som fungerade i stereoinspelning. All pop, jazz , middle of the road - musik gjordes i mono. Också det långt in på sextiotalet. Beatles första singlar och LP-album gjordes alltid i mono. Och fanns det centralvärme på vintern och uppvärmda element i huset på Abbey Road där så mycket världsberömd musik spelades in ? Glöm det. Engelska manér och engelsk tradition. Tédamer  i foajén, butler i entrén, och flitigt brinnande öppna spisar i alla kontorsrum - för att hålla upp värmen.

Beatlesproducenten George Martin kom till EMI början på femtiotalet och blev ansvarig för EMI-gruppens minst eftertraktade skivetikett – Parlophone – som sysselsatte sig med att spela in gosskörer, barnsånger, skämtskivor och allt möjligt annat som inte gick att ge ut på dom stora prestigeetiketterna – Columbia eller His Masters Voice. Men som dom flesta nykomlingarna i skarven mellan fyrtio- och femtiotalet som kom till bolaget och Abbey Road började han att sakta men säkert vända upp och ner på konventionerna. George Martin skrev kontrakt med Englands svar på den amerikanska crazyhumorn som spred sig över västvärlden som en farsot efter Andra världskriget. I Sverige var det Povel Ramel som tog upp tråden, i England The Goons och Peter Sellers.

Om man lyssnar på Beatleslåten I Feel Fine från 1964 så hör man i början ett exempel på feedback eller det som vi på svenska kallar för rundgång. Och precis som för det mesta så var det en ren tillfällighet att man upptäckte ljudet och gjorde ett sound av det. I en paus ställde Paul McCartney ifrån sig en halvakustisk gitarr vid en förstärkare i studion och det började tjuta. Paul undrade om det var voodoo och George Martin svarade att det inte var trolldom utan ett fenomen som kallas feedback. Och så använde man det vid inspelningen. George Martin lekte gärna med bandslingor, radiosnuttar och bandcollage på Beatles inspelningar precis som han faktiskt hade gjort under hela femtiotalet. Han hade stor erfarenhet av ljudeffekter från talskivorna med Peter Sellers och the Goons och han hade också experimenterat med elektroniska klanger. Redan 1962 gav han ut en singel, Time Beat, på Parlophone under pseudonymen Ray Cathode med elektroniska klanger och  det blev till en slags tradition på Abbey Road att experimentera med olika slags ljudeffekter och klanger.

Den legendariska Studio One byggd på den gamla viktorianska villans enorma trädgård kan husera en orkester med mer än 100 personer och hel kör om man så vill och här görs idag de flesta av Hollywoods filmmusikinspelningar. Örnnästet, Sagan Om Ringen, Star Wars eller Die Hard -filmerna och den senaste James Bond-filmen för att ta några exempel. För här har musiken  till alla James Bond -filmer spelats in. Och den historiska resan som är Abbey Road  fortsätter och än idag spelas det in både klassisk musik och pop och rock i Ettan, Tvåan och Trean och legend efter legend läggs på hög. Man säljer sina plug-ins och klassiska teknikprylar på Internet, tillverkar och producerar DVD:er, återutgivningar och Tevespelsmusik. Och idag kan man se Ettan på Teve i det populära programmet Live From Abbey Road.  I Tvåan spelar man fortfarande in popmusik och går uppför trappan till kontrollrummet för att lyssna på resultatet. Tekniken är digitaliserad numera och en fjärde studio har tillkommit - den lilla Penthouse-studion på taket. Och många tror med bestämdhet att Studio Två där så mycket berömd musik är inspelad är magisk och att det går så kallade Ley - linjer genom hela huset på Abbey Road. Och tror man på magisk jordstrålning så vet man att dom så kallade Ley-linjerna finns utspridda över hela jorden där energi flödar. Flödet av energin påverkas negativt i dessa Ley-linjer när det uppstår krig eller andra trauman vid en linje. Men energiflödet kan också påverka människor positivt  som bor längsmed dessa linjer eller som arbetar i dess närhet. Ley-linjerna finns med ca 20-30 mils mellanrum och kan finnas i olika riktningar. Ibland korsar de varandra som tex vid Ale stenar eller i Studio Två vid Abbey Road.. Det tror  i alla fall Kate Bush och David Gilmore i Pink Floyd...

Låtlista

 

Alla inspelningar gjorda I Abbey Road Studios, London, om ej annat anges.

1. Revolution 9

Kompositör: Lennon - McCartney

The Beatles

Inspelad 1968 - Studio One, Studio Two, Studio Three

 

2. March Nr.1 ur "Pomp and Circumstance"

Kompositör: Edward Elgar

London Philharmonic Orchestra  dirigent: Edward Elgar

Filmupptagning gjord på Abbey Road Studios 1931 - Studio One.

 

3. Orkesterledaren Jack Hylton och tekniker pratar i EMI´s studio i Hayes,Middlesex, cirka 1930.

Filmupptagning gjord cirka 1930.Somethin´  Going On

 

4. My Melancholy Baby

Kompositör: Harry Brooks - arr. Fletcher Henderson

Jack Hylton and his Orchestra med Coleman Hawkins tenorsaxofon solo

Inspelad 1939 - Studio One.

 

5. Mrs Mills Medley

Kompositör: Vincent Youmans

Mrs Mills piano med instr.ack.

Inspelad 1961 - Studio Three

 

6. Don´t Try No Jive On Me

Kompositör: okänd

Thomas "Fats" Waller Compton orgel  sang med orkeesterack.

Inspelad 1938 - Studio Three

 

7.Little Brown Jug

Kompositör: R.A. Eastburn - arr. Bill Finegan

Glenn Miller and his Orchestra

Inspelad 1944 - Studio One

 

8. Cockaigne ( Opus 40 ) Coda - ur Uvertyr för Orkester - In London Town

Kompositör: Edward Elgar

BBC Symphony Orchestra dirigent Edward Elgar

Inspelad i Stereo 1933 - Studio One

 

9. The Lark Ascending - Romans för violin och orkester

Kompositör: Ralph Vaughan Williams

Sarah Chang violin

London Philharmonic Orchestra dirigent Bernard Haitink

Inspelad 1994 - Studio One

 

10. Thomas Beecham repeterar Haydn - symfoni.

Inspelat från film gjord i Abbey Road Studio One cirka 1958.

 

11. Konsert för piano och orkester nr. 1 B-moll Opus 23

Kompositör: Peter Tjajkovskij

Artur Rubinstein piano

London Symphony Orchestra dirigent John Barbirolli

Inspelad 1932 - Studio One.

 

12. Variations and Fugue in E Flat, Op. 35  "Eroica" - utdrag

Kompositör: Ludwig van Beethoven

Artur Schnabel  piano

Inspelad 1938 - Studio Three

 

13. Concerto for Violin and Orchestra No. 1 in A minor - repetitionsinspelning

Kompositör: Karoly Goldmark

Nathan Milstein violin

Philharmonia Orchestra dirigent Harry Blech

Inspelad 1957 - Studio One

 

14. Elizabethan Serenade

Kompositör: Ronald Binge

Ron Goodwin Orchestra

Inspelad 1957  i Studio Two - Tekniker George Martin

 

15. She Loves You - German Version

Kompositör: Lennon - McCartney

Peter Sellers tal med ljudeffekter

Inspelad 1965 i Studio Two - Tekniker George Martin

 

16. She Loves You

Kompositör: Lennon - McCartney

The Beatles

Inspelad 1963 i Studio Two

 

17. Walking´ Back To Hapiness plus false starts

Kompositör: Mike Hawker - John Francis Schroeder

Helen Shapiro sång  Orkester dirigent Norrie Paramor

Inspelad 1961 i Studio Two

 

18. I Feel Fine

Kompositör: Lennon - McCartney

The Beatles

Inspelad 1964 I Studio Two

 

19. Time Beat

BBC Radiophonics - grupp  Ray Cathode piano ( dvs. George Martin )

Inspelad 1962.

 

20. Sgt. Peppers Lonely Hearts Club Band

Kompositör: Lennon - McCartney

The Beatles

Inspelad 1967 i Studio Two.

 

21. Hey, Jude

Kompositör: Lennon - McCartney

The Beatles

Inspelad 1968.

 

22. Goldfinger

Kompositör: John Barry - Leslie Bricusse - Anthony Newley

Shirley Bassey sång

Orkester dirigent John Barry - teknisk producent George Martin

Inspelad  1964 Studio One.

 

23. Shine On You Crazy Diamond - utdrag

Kompositör:David Gilmour - Roger Waters - Richard Wright

Pink Floyd

Inspelad 1975 Studio Two.